Evankeliumiselitys: Nimettömällä naisella oli asiaa Jeesukselle – ja hän ylitti rajan

Luukkaan evankeliumi 
7: 36–50

Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään. Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä. Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä.

Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli: ”Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen.” – –

Hän [Jeesus] kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: ”Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin. Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä. Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän.” Ja hän sanoi naiselle: ”Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi.”

Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: ”Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi.” Mutta Jeesus sanoi naiselle: ”Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa.”

***

Aterialla oli kolme rohkeaa. Fariseus Simon, nimetön syntinen nainen ja Jeesus saivat muut pöytävieraat hämmennyksiin. He ylittivät rajoja, jonka seurauksena syntyi opettavainen tilanne. Mitä ajattelet, löytyisikö sinulta samaa rohkeutta kuin heiltä?

Ensimmäinen uskalikko oli Simon. Hän oli fariseus, joka etsi omalle ajattelulleen uusia näkemyksiä, perusteluja. Simon oli varmasti jo tutustunut Jeesuksen opetukseen ja toimintaan. Oletettavasti hän tunsi myös niitä keskusteluja, joita hänen kollegansa kävivät Jeesuksesta. Jeesus yritettiin saada ansaan. Hänet nähtiin harhaoppisena. Hänestä oli päästävä eroon.

Simon avasi rohkeasti kotinsa ovet. Oli mahdollista, että hänen vieraanvaraisuutensa tulkittaisiin myötämielisyytenä Jeesusta kohtaan. Hän valmisti aterian ja oli valmis tutustumaan Jeesukseen paremmin. Simonin mielen avoimet kysymykset paljastuivat hänen ajatuksistaan. Hän pohti, mahtoiko Jeesus olla profeetta. Jos näin olisi, Jeesus olisi tuntenut naisen syntiseksi.

Nimettömän naisen rohkeus on helppo tunnistaa. Tuohon aikaan oli luonnollista poiketa taloon kurkkaamaan, mitä siellä on menossa ja vaikka jutella vieraiden kanssa, mutta nainen lähestyi Jeesusta varmasti monen mielestä aivan väärin. Hän ei ollut tervetullut todellisten jumalanpalvelijoiden kotiin. Erityisesti hänen julkinen syntisyytensä oli loukkaus talonväelle.

***

Nimettömällä naisella oli asiaa Jeesukselle, vaikka hänen ei kerrota puhuneenkaan Jeesukselle. Hän tunsi Jeesuksen jollain tasolla, koska tahtoi tavata hänet. Hän osoitti Jeesukselle arvostustaan ja rakkauttaan. Hän paljasti tunteensa. Kertoivatko kyyneleet sisimmän kivuista? Emme tiedä. Vaikuttaa siltä, että hän kuitenkin uskoi saavansa Jeesukselta apua.

Jeesuksen rakkaus, joka ylittää kaikki rajat, oli tuohon aikaan uutinen. Hän lähestyi nimettömiä ja nimekkäitä rohkeasti välittämättä ennakkoluuloista ja kulttuurin tavoista. Hän antoi niin alhaisen kuin ylhäisenkin lähestyä itseään omien tarpeidensa ja kysymystensä kanssa. Hän myös ennakkoluulottomasti haastoi uudenlaiseen ajatteluun ja uskoon. Paljot synnit eivät olleet ongelma. Anteeksiannettuina ne synnyttävät suuren rakkauden.

Tunnistatko itsestäsi näiden rohkeiden rohkeutta? Oletko valmis ottamaan selvää Jeesuksesta ja antamaan hänelle tilaa kodissasi vertaistesi kritiikistä huolimatta? Rohkenetko näyttää tunteesi ja tuoda sisäisen kipusi Jeesukselle sekä viipyä hänen jalkojensa juuressa? Uskallatko julistaa Jumalan armoa ja anteeksiantamusta vaikkapa kaikkien tuntemille nimettömille naisille?

Kirjoittaja on Alavuden kirkkoherra.

Kuva: Gun Damén

Edellinen artikkeliJoka toisella seurakunnalla on ystävyysseurakunta Virossa – ”Olennaisinta on kysyä, kuinka voitte”
Seuraava artikkeliBjörn Vikström puheenvuorossaan: ”Rinnakkaiset käsitykset avioliitosta eivät ole uusi ilmiö”

Ei näytettäviä viestejä