Suvivirsi jälleen parrasvaloissa – apulaisoikeuskanslerin kannanotto puhuttaa

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen kehottaa Opetushallitusta tarkistamaan ohjeistustaan kouluille perinteisten ja uskonnollisten juhlien järjestämisestä.

Apulaisoikeuskanslerin näkemyksen mukaan kouluissa nykyisessä muodossaan järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia julkisen vallan puolueettomuuden ja uskonnonvapauden sekä yhdenvertaisuuden edistämisvelvollisuuden näkökulmasta.

”Ei nähdäkseni ole johdonmukaista uskonnonvapauslain tavoitteiden näkökulmasta, jos laissa on kirkon jäsenten kohdalla luovuttu uskonnon opetuksen tunnustuksellisuudesta, mutta koulujen toiminnassa muutoin edelleenkin järjestetään tunnustuksellisia tilaisuuksia, kuten kirkon jumalanpalveluksia. Myös juhlatraditioihin voi sisältyä tunnustuksellisia elementtejä, vaikka itse tilaisuus ei muutoin olisikaan uskonnollinen tai tunnustuksellinen”, Puumalainen sanoo lausunnossaan.

Vaikka perinteiden noudattaminen sinänsä voi Puumalaisen mukaan olla arvokasta, laillisuusvalvonnassa lähtökohdaksi on otettava se, mikä on perinteen sisältö perusoikeuksien näkökulmasta.

”Aamuhartauksien ja koulujen muiden juhlatilaisuuksien katsominen osaksi suomalaista kulttuuria ja perinnettä on omiaan luomaan niihin osallistumiseen myös painostuksellisen elementin. Koska opettajat ovat alaikäisiin oppilaisiin nähden auktoriteettiasemassa, tilanteissa saattaa korostua kyseinen painostuksellinen elementti esimerkiksi verrattuna tilaisuuksiin, joissa osallistujat ovat aikuisia. Painostuksellisuus voi ilmetä lapsen pelkona ryhmästä poissulkeutumisesta. On myös syytä kysyä, miksi koulun työskentelyn yhteiset juhla- tai päätöstilaisuudet halutaan edelleenkin nivoa uskonnon harjoittamiseen ja sen myötä rikkoa niiden yhteisöllisyys.”

Asia tuli apulaisoikeuskanslerin tutkittavaksi helsinkiläisen vapaa-ajattelijan tekemän kantelun johdosta.

Kriittisiä vastareaktioita

Apulaisoikeuskanslerin kannanotto on herättänyt runsaasti kriittisiä kommentteja. Muun muassa Kirkkohallituksen kansliapäällikkö Jukka Keskitalo kehottaa kuuntelemaan asiassa perustuslakivaliokuntaa:

”Tällä kannanotolla apulaisoikeuskansleri esittää tyystin toisenlaisen tulkinnan uskonnonvapaudesta kuin eduskunnan perustuslakivaliokunta. Se on katsonut, ettei yksittäinen virsi tai laulu tee koulun juhlasta uskonnonharjoitusta. Perustuslakivaliokunnan mukaan ne kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin”, Keskitalo kirjoittaa Suomen Kuvalehden
Rajalla-blogissa.

”Suomessa eduskunnan perustuslakivaliokunta on ylin perustuslainmukaisuutta tulkitseva taho. Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd) onkin tuoreeltaan kommentoinut, ettei apulaisoikeuskanslerin kanta velvoita perustuslakivaliokuntaa ottamaan kysymystä uudelleen käsiteltäväksi”

Lue lisää aiheesta Kotimaa24:stä, jossa on seurattu yksityiskohtaisesti aiheesta käytyä keskustelua:

Suvivirren poisto vastaisi Jeren, Jaakon ja Petrin nimien poistamista

Suvivirttä puolustetaan innolla verkossa

Outi Mäkelä: Suvivirsiasia käsitellään perustuslakivaliokunnassa lähiviikkoina

Uskonnollisuus ei rajoitu koulujen lauluissa vain virsiin

Professori: Ei käy kateeksi opetushallitusta

Kotimaa24 tavoitti kantelijan: ”Lapseni joutuu käytävälle odottamaan”