3 kommenttia

  • Seppo Heinola sanoo:

    Kutsuttaisiinko tuota nykyaikana yksinkertaisti lähteiden manipuloinniksi ja vääristelyiksi?

  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Paavali oli oman aikansa liberaaliteologi?

  • Kosti Vasumäki sanoo:

    Paavali oli kyllä siinä mielessä “erilainen teologi”, että hän todetessaan “Mooseksen kirjoittaneen siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee ja joka sen täyttää on siitä elävä” muuntaen sen muotoon “sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan”, koska kukaan meistä ei lakia täytä. Ei edes Mooses, joka hänkin tuli uskosta vanhurskaaksi Jumalan ansaitsemattoman armon kautta.

    Paavalin metodi ihmisen pelastuksen suhteen vaikuttaa olevan sidottu varsin tarkasti siihen, mikä on lain ja evankeliumin suhde, kuten Paavali toteaa:

    “Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.” (Room 3)